Stelt u zich eens voor: u hebt jarenlang veel tijd en geld geïnvesteerd in de bekendheid en reputatie van uw bedrijf en plots ziet u online dat een concurrent uw bedrijfs- of productnaam gebruikt in advertenties. Dat wilt u natuurlijk voorkomen. In deze blog leest u hoe u dat kunt doen.

Als u een eigen merk hebt dat u wilt beschermen, dan speelt het merkenregister een centrale rol. Dit is een openbaar register van verschillende internationale instanties waarin merken kunnen worden vastgelegd. Door registratie wordt het exclusieve recht verkregen op basis waarvan u beschermd bent tegen ongeoorloofd gebruik van uw naam of logo door derden.

Andersom kunt u natuurlijk ook geconfronteerd worden met een juridische procedure als u zelf ongeoorloofd gebruik maakt van een merk van iemand anders, met alle problemen van dien.  

Een merk

Volgens de wet kunnen merken worden gevormd door:

alle tekens, in het bijzonder woorden, waaronder namen van personen, of tekeningen, letters, cijfers, kleuren, vormen van waren of verpakking van waren, of geluiden, mits deze uw producten en/of diensten kunnen onderscheiden van die van anderen en de merken in het merkenregister kunnen worden weergegeven op een dusdanige manier dat ze duidelijk en nauwkeurig bekeken kunnen worden.

In de rechtspraak zijn daarvan voorbeelden te vinden waar dit ter discussie stond. De Rechtbank Den Haag heeft in een uitspraak van 10 juli 2024 geoordeeld dat de term ‘’EASYCURRENCY’’ niet onderscheidend is voor diensten die verband houden met bancaire of financiële dienstverlening, maar wel onderscheidend voor zover de waren en diensten verband houden met onder andere flat screens en transport. Dit omdat het onderdeel ‘’EASY” in EASYCURRENCY door het Engelstalige publiek zal worden begrepen als aanduiding dat iets met gemak kan worden gedaan. In combinatie met het woord ‘’CURRENCY’’ zal het publiek begrijpen dat het een financiële dienst betreft die eenvoudig te gebruiken is.

Het voorgaande geldt niet voor zover de naam betrekking zou hebben op bijvoorbeeld transportdiensten. Daar bestaan die associaties niet, zodat de naam voor een transportdienst wel voldoende onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.

Handelsnaam vs. Merkenrecht

In mijn vorige blog heb ik aandacht besteed aan het Handelsnaamrecht. Dat recht ontstaat door het enkele gebruik van de handelsnaam. Dat geldt niet voor het Merkenrecht. Dat biedt  pas bescherming op het moment dat het merk daadwerkelijk geregistreerd is in een merkenregister. Aan de registratie van een merk in het merkenregister gaat een strenge toetsing vooraf. Die vindt plaats door de instantie waarbij het merk is aangevraagd.

Verschillende merkenregisters en de registratieprocedure

De verschillende merkenregisters zijn gericht op een ander geografisch gebied. Zo is er een Benelux-merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP), het Europees merkenregister van het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) en een internationaal merkenregister van de Wereldorganisatie voor de Intellectuele Eigendom (WIPO)

De procedure voor een definitieve registratie van een merk in het Benelux-merkenregister duurt ongeveer drie maanden. Deze begint met de aanvraag van een merkregistratie wat ook wel een merkdepot wordt genoemd. Het BOIP onderzoekt vervolgens of het depot aan de minimale vereisten voldoet. In dat kader wordt met name gekeken:

– of het merk duidelijk is weergegeven;

– of de naam van de aanvrager is vermeld; en

– of de waren en diensten waarvoor het merk ingeschreven zou moeten worden duidelijk zijn omschreven.

De aanvraag wordt gepubliceerd als aan de vereisten is voldaan. Vervolgens toetst het BOIP of het een geldig merk is, waarbij onder meer wordt gekeken of het wel onderscheidend vermogen heeft. Als dat het geval is dient nog te worden afgewacht of er door een rechthebbende op een ouder merk bezwaar wordt gemaakt tegen de inschrijving. Dat kan binnen twee maanden na de publicatie.

Nut merkenregister

Het nut van het merkenregister is veelzijdig. Zo kan het gebruikt worden om te kijken wat voor merken er al geregistreerd zijn. Een deugdelijk onderzoek naar de reeds bestaande merken kan u immers een hoop geld en tijd besparen. U kunt daarmee voorkomen dat u inbreuk maakt op andere merken met de naam van uw eigen producten en diensten of omgekeerd dat iemand anders inbreuk maakt op uw merkenrechten. Dat laatste werd  vastgesteld in de uitspraak van de Rechtbank Den Haag van 3 september 2025. De houder van het merk Nomad verkoopt onder die merknaam sinds de jaren 80 tenten. Het bedrijf Nomadik is daarna onder die naam eveneens tenten gaan verkopen. Nomad heeft daartegen bezwaar gemaakt, omdat zij van mening was dat beide namen te veel op elkaar lijken, waardoor sprake was van “reëel verwarringsgevaar”. De rechtbank stelde Nomad in het gelijk. De namen leken te veel op elkaar volgens de rechtbank. Voor Nomadik had dit natuurlijk vervelende consequenties, zij moest de inbreuk namelijk staken.

Conclusie?

Het merkenregister speelt een belangrijke rol bij de bescherming van uw merk en dat van uw concurrenten. Om uw rechten te waarborgen en te voorkomen dat u die van een concurrent schaadt, verdient het aanbeveling dit register regelmatig te checken.

Mocht u hulp willen bij het registreren van uw merk of het stoppen van een inbreuk op uw rechten, dan kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

mr. Jordi de Stigter

Juridisch medewerker

Telefoonnummer

0183 631 033

Emailadres

destigter@dhcadvocaten.nl